T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
AYDIN / EFELER - Umurlu Çok Programlı Anadolu Lisesi

Programlı Çalışma

PROGRAM YAPMANIN SAĞLADIĞI YARARLAR

Güne belirlenmiş bir çalışma ve yaşama programı ile başlamanın iki büyük yararı vardır. Birincisi ders çalışmaya başlamak çok kolaylaşır, ikincisi, ders çalışmanın dışında sürdürdüğünüz etkinlikleriniz sırasında suçluluk duymanız gerekmez ve bu etkinliklerin tadını çıkartarak, hayattan daha fazla zevk alırsınız. ders dışı etkinlikleri kendinize bir ödül olarak görerek ders çalıştığınız süreyi de daha zevkli hale getirmek, daha istekli ve dolayısıyla verimli ders çalışmak mümkün olur.

Son bir öneri de programı daha etkili kılmak için: Bazı etkinlikleri birleştirerek zaman kaza-nabilirsiniz. Örneğin; gazete okumak ve müzik dinlemek gibi.

Programa uyarak etkili çalıştığınız ve ken-dinize zaman ayırabildiğiniz günler ve başarılar dileriz.

PROGRAM NASIL YAPILIR?

Program yapmak ders çalışmayı kolaylaştırır Ancak bunun için ne kadar iyi ve kesin olursa olsun, " programın kafada yapılması"yetmez. Programın mutlaka kağıt üzerinde yapılması gerekir. Örneğin;

 

  • Çalışma programını "haftalık" yapmanız kolay kontrol edebilmeniz açısından yarar-lıdır.
  • Haftayı programlarken önceden bilinenleri takvime yerleştirin.

Tatil günleri, sınav tarihleri, ödev teslim zamanları, spor, kurs günleri veya saatleri, okula giriş - çıkış zamanları gibi.

  • Kendinize hangi ders, hangi konu, ne kadar ilerlemeli sorusunu sorun, bunun için bir liste yapın.

Bu listeyi yaparken temel kural, öncelliklerin ne olduğunu saptamaktır. Yapacağınız her işin sizin için önem derecesini belirlemeye çalışın.

  • Sıradakiler sizin için en yüksek önem derecesine sahip olanlar,
  • Sıradakiler orta derecede önemliler,
  • Daha düşük derecede öneme sahip olanlar gibi.
  • Haftalık takviminize yapacaklarınızı yerleş-tirin.

Bunu yaparken :

  • Genellikle saat kaçta uyandığınızı,
  • Kahvaltı, yemek saatlerinizi,
  • Yolda harcadığınız süreleri,
  • Dershanede - okulda geçirdiğiniz süreyi,
  • Ders çalışmaya ayırdığınız süreyi,
  • Dinlenme, eğlenme, gezmeye ayırdığınız süreyi,
  • Uykuya ayırdığınız süreyi göz önünde bulun-durunuz.

 

Ders Çalışmayı da Planlamalısınız !

  • Çalışmayı planladığınız derslerin başlama ve bitiş sürelerini takviminize yazın.
  • 1 seanslık çalışma sürenizin 1 saati aşma-masına dikkat edin, aralıklı çalışmalısınız.
  • Çalışırken yemek yememelisiniz, bunun için ayrı süre ayırın.
  • Dinlenme sürenizin dışında ayrıca boş vakit ayırın ki, beklenmedik durumlarda progra-mınız aksarsa, bu saatlerden yararlanmanız mümkün olsun ve programınız sarkmasın.
  • Programınızı yaparken, çalıştığınız kaynak-taki konuları ve sıralamayı esas alabilirsiniz. Örneğin; Türkçe´de "sözcüklerde yapı" konusu, Kimya´dan "madde" konusu 1´er saatlik sürelerde tekrar edilecek ve konuya ait testler çözülecek. Bundan sonra, Matema-tik´ten 50 soruluk bir genel test tekrarı yapılacak gibi.
  • Telefon edeceğiniz saatleri, televizyon izlemek istediğiniz saatleri de planlayın. Telefon konusunda, " hayır", "gelemeye-ceğim", "olmaz" demeye alışın ve böyle davranmaktan sıkıntı duymayın. Televizyon programlarını ise seçerek izlediğinizde bir problem yaratmayacaktır.
  • Kısa zaman sürelerinde bitirebileceğiniz işleri ertelemeden bitirmeye çalışın.
  • Programa uymakta zorlanıyorsanız, kendinizi sınırlayarak veya başkasını sorumlu tutarak sorunu çözebilirsiniz. Örneğin, " Bu konu, şu güne kadar bitmezse, kendimi şundan mahrum bırakacağım ya da şuna hediye alacağım " gibi

 

Ders Programınızı Üç Aşamada Hazırlayabilirsiniz:

  • İlk olarak, her dersten çalışmanız gereken konuları, çözmeniz gereken test miktarlarını gözden geçirin, konuları belirleyin.

Örneğin;

Türkçe´den : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 konu

Matematik´ten : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 konu

Geometri´den : 1 - 2 - 3 konu

Fizik´ten : 1 - 2 - 3 - 4 konu gibi.

  • İkinci olarak, çalışmanız gereken ders ve konuları, haftalık ders çalışma programınızda günlere bölerek yerleştirin. Bunu yaparken, benzer derslerin peş peşe gelmemesine dikkat edin.
  • Son olarak, okuldan geliş zamanı ile uykuya yatış saati arasında kalan zaman içinde, çalış-ma sürenizi hesaplayın.

Örneğin; 14 :30 ® 23:00

Bir gün içinde yemek, dinlenme, okul işleri, ödev, müzik, spor, televizyon izleme vb. günlük aktivitelerinizden arta kalan sürede, yaklaşık 45 dk. çalışma ve 15 dk. ara ile çalışmayı hedeflediğiniz konular bitinceye kadar çalışabilirsiniz.

Ders çalışırken en yüksek verimi elde etmek için, çalışma seanslarınızı 45 dakikalık bölümlere ayırın. Yaklaşık 45 dakika yoğun dikkat harcayarak çalıştıktan sonra, mutlaka, yeni konuya geçmeden önce çalıştığınız konuyu tekrar gözden geçirmelisiniz. Daha sonra 10 dakikalık bir dinlenme arası verme-nizde yarar vardır. Çünkü bu kısa dinlenme arası sırasında hem bedeniniz gevşer, hem de zihniniz öğrendiklerinizi sağlamlaştırır.

  • Kendisine uzun dinlenme araları veren bir öğrenci zaman savurganlığı yaptığının far-kında değildir. Çünkü her seferinde öğren-diklerini sil baştan hatırlamak, çalışmak durumunda kalır. Öğrenilecek olan bilginin, daha önce öğrenilmiş bilgilere bağlantısı zayıf kalacağı için, öğrenme giderek zorlaşır. Bu da öğrencinin çalışma isteğinin azalma-sına ve çalışmaktan soğumasına neden olur.

  • Sözel içerikli dersleri parçalara bölerek çalışmanın, tüm konuların çalışılması bitince genel bir tekrar yaparak anlamsal bütünlüğü sağlamanın en iyi yöntem olduğunu unutmayınız. Matematik ve Geometri ders-lerinde ise, problem çözerken, sonuca ulaşın-caya kadar ara vermemeye ve testleri sanki sınavdaymışsınız gibi zaman sınırlamasına uyarak çözmeye çalışmanızda büyük yarar vardır. Fen bilimlerinde ise, konunun hayatla ve diğer konularla ilişkisini unutmadan, konu bütünlüğünü bozmayacak şekilde çalışmak gerekir.

 

Unutmamalısınız!

  • Çalışma sürecinde tekrarlar yapılarak, öğren- diğiniz bilgiler hafızanıza uzun süreli olarak depolanır. Bu arada, not tutarak, kelimelerin altını çizerek, özet çıkararak, sizi düşünmeye zorlayan sorular sorarak, çalışmanın verimli-liğini arttırmış olursunuz.
  • Öğrenmede en etkili yöntem ;
  • Çalışmak,
  • Tekrar etmek,
  • Öğrenilenleri sınamak,
  • Dinlemektir.
  • Önceden neyi, ne kadar, nasıl çalışacağınızı belirlemezseniz çalışmanın sonunda o kadar az şey hatırlarsınız.
  • Çalışma aralarında televizyondan uzak dur-malısınız. Çünkü öğrendikleriniz üzerinde en fazla bozucu etkiyi televizyon yapmaktadır.
  • Önemli olan çok çalışmak değil, yerinde ve zamanında çalışmaktır. Düzenli, programlı çalışmayanların, daha çok çalışmak zorunda kaldıklarını unutmayın.
  • Bu günün derslerini yarına bırakmamalısınız. "Bir gün çalışmamakla bir şey olmaz" diyen öğrenci aslında kendini kandırıyordur. Kendince geçerli bir mazeret yaratmak, ders çalışmayı erteleyen öğrencinin bu eğilimi, daha sonra "erteleme alışkanlığı" gibi düzel-tilmesi son derece zor olan kötü bir alışkan-lığa dönüşür.

Planlama süresi İşiyapmak içingeren süre

Planlama süresi İşiyapmak içingeren süre

Programlı çalışma = verimli çalışma

  • En verimli çalışma saatleriniz, en az yorgun olduğunuz saatlerdir. Yorgunluğun, öğrenme düzeyini düşürdüğü araştırmalarla saptanmış-tır. Sabah saatlerinde, yani henüz yorgun olmadığınız anda herhangi bir şeyi öğrenme süresi, akşam 19´a oranla %13 daha fazladır.
  • Yorgunluk, plansızlığın en önemli gösterge-sidir. Yorgunsanız, plansızsınız demektir.
  • Öğrendiklerimizi uykuda daha yavaş, uyanık iken daha hızlı unuturuz. Eğer bir şeyi kalıcı olarak öğrenmek istiyorsanız, uyumadan önce küçük bir tekrar yapmanız en iyi yöntemdir.
  • Çalışılması gereken konuların, testlerin çok olması, zamanın yetmemesi gözünüzü kor-kutmasın. Şu anda en büyük hedefiniz, istediğiniz üniversiteyi ve bölümü kaza-nabilmek. Bunun için, özverili olmanız, arkadaşlarınıza, eğlenceye daha az zaman ayırmanız gerektiğini biliyorsunuz. Bu sizin için hiç de kolay bir şey değil, ama hiçbir başarının kolay elde edilmediğini unutmayın.

Ne yapmak istediğinize, sizin için neyin daha önemli olduğuna karar verip, yaşantınızı buna göre düzenlemelisiniz.

Yazımıza Eistein´in başarı formülünü ha-tırlatarak son vermek istiyoruz.

Einstein´ın Başarı Formülü: A=X+Y+Z

A: Başarı

X. Çalışma

Y. Yerinde ve zamanında davranma

Z. Dinlenme ve Eğlenme 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 26.12.2012 - Güncelleme: 26.03.2021 10:19 - Görüntülenme: 1087
  Beğen | 0  kişi beğendi